Unijne sklepy internetowe bez dyskryminacji obcokrajowców
HANDEL | Nowe przepisy pozwolą klientom na zakupy w każdym sklepie internetowym w państwach Unii Europejskiej. Dla operatorów sklepów oznacza to nowe obowiązki, a być może także konieczność przebudowy stron internetowych. Michał Sałajczyk
Polscy konsumenci powszechnie stykają się z deklaracjami zagranicznych sklepów internetowych, że te nie obsługują zamówień z Polski. Bywa też tak, że złożenie zamówienia w zagranicznym sklepie jest po prostu niemożliwe, bo strona sklepu automatycznie przekierowuje klienta do „lokalnego" serwisu, o całkowicie innym asortymencie i często zupełnie innych cenach.
Organy Unii Europejskiej postanowiły zająć się tym problemem. W ramach szerokiego planu stworzenia tzw. Jednolitego Rynku Cyfrowego trwają obecnie prace nad przepisami, według których blokowanie dostępu do oferty dla klientów z innych krajów będzie zabronione.
Projektowane rozporządzenie będzie miało duży wpływ nie tylko na sytuację konsumentów, ale też na działalność polskiej branży e-commerce. Sklepy internetowe i witryny usługowe będą musiały dostosować do niego swój sposób funkcjonowania, zapisy regulaminów, a nierzadko i formułę rozliczeń podatkowych. Nowe przepisy nie dotyczą zresztą tylko sklepów – zmiany mogą odczuć także ich kontrahenci. Dziś obejmuje to firmy z praktycznie z każdej branży – i są to zarówno międzynarodowe koncerny, jak i mikroprzedsiębiorcy.
Niestety, choć nowe regulacje są niewątpliwie ważne, a ich wejście w życie planowane stosunkowo niedługo – na koniec bieżącego roku, to jednak ich ostateczny kształt nie jest jeszcze znany. Bazując jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta